למה טסלה שווה כל כך הרבה כסף ומה הקשר לארגון שלך?

התמקדות בעסקי ליבה

מניית טסלה היא מניית חלום. מנייה שהביצועים שלה לא משקפים את הביצועים הכלכליים הנוכחיים שלה אלא תקווה להתגשמות העסקית שלה.

בעשור האחרון ניתן לראות שטסלה סימנה מספר תחומים עיקריים המהווים עבורה עסקי ליבה, ופועלת באופן עקבי לפתח מוצרים ויכולות אלו על ידה ולהפסקת רכישת המוצרים מקבלני משנה.

דרך חשיבה זאת הובילה את טסלה להפסיק את ההתקשרות עם חברת מובילאיי שסיפקה את מערכת השליטה במכונית לנהיגה אוטונומית.

חצי שנה מרגע הפסקת ההתקשרות טסלה החלה להתקין מערכת נהיגה אוטונומית פרי פיתוחה. פיתוח יכולות אלו הינו תהליך של שנים וברור שהמשבר עם מובילאיי היווה רק קטיליזטור להתקנת המערכת בייצור עצמי.

עדכון גרסת תוכנה למכונית

פיתוח מערכת מרכזית לניהול הרכב בעלת יכולות עדכון תוכנה אוטומטי משרתי החברה נשמע משהו סטנדרטי עבור אתר אינטרנט, אבל בטח שלא עבור מעל מיליון מכוניות שנמכרו ללקוחות החברה.

עדכון תוכנה הוא תהליך קשה המצריך בדיקות איכות ברמה גבוהה, תשאלו את בעלי מכוניות טסלה שבספטמבר 2020 לא יכלו להיכנס לרכבם במשך שעות ארוכות בעקבות עדכון תוכנה. (שמתי לב שפעמים רבות לאחר עדכון תוכנה הפיתוח שלי על ידי חברת תוכנה מוכרת מאוד, יום אחר כך נדרש עדכון נוסף לתיקון התקלות שנמצאו על ידי הלקוחות).

בעשור האחרון ניתן לראות שטסלה סימנה מספר תחומים עיקריים המהווים עבורה עסקי ליבה, ופועלת באופן עקבי לפתח מוצרים ויכולות אלו על ידה ולהפסקת רכישת המוצרים מקבלני משנה .

פיתוח רכב המופעל על ידי תוכנה

פיתוח רכב המופעל על ידי תוכנה הינו משהו ייחודי ומאוד קשה לפיתוח שבוצע בהצלחה רבה על ידי החברה. רכבי החברה אמינים (יחסית), צברו מאות מיליוני קילומטר נסיעה ואף מובילים בשוק רכבי היוקרה בארצות הברית.

בשנת 2020 מכירות רכבי היוקרה של טסלה היוו כמעט 50% מסך כלל הרכבים שנכרו בפלח שוק זה במדינה. סביר להניח שזה פלח השוק הריווחי ביותר ביחס למכונית בודדת.

הכישלון של פולסווגן

חברת פולסווגן השקיעה 50 מיליארד דולר בשנים 2016 עד 2021 בפיתוח רכב חשמלי מבוסס תוכנה. הרבה מרשימת התכונות שהוגדרו עבור הרכב ID.3 הוסרו לפני ייצורו כדוגמת הצגת נתוני הנסיעה על גבי השמשה. עדכון תוכנה מרחוק לא פעל ובוצע במוסך עבור עשרות אלפי בעלי הרכב. פולסווגן הודיע שדגם הרכב ID.4 יהיה רכב חשמלי באופן מוחלט הראשון שלה ויימכר בכל העולם להגשמת חזון החברה לרכב מבוסס תוכנה שלא צלח בדגם הקודם.

פיתוח רכב הינו מורכב מאוד היות ונדרש שכל מערכות המחשוב יעבדו בסנכרון מושלם. רכבים אלו צריכים להיות מופעלים ונשלטים על ידי תוכנה ולא חומרה. אופן החשיבה בייצור רכב הנשלט על ידי תוכנה צריך להיבנות כרכב חדש ואחר מכל רכב שיוצר על ידי יצרן מכוניות בנזין. מנכ"ל פולסווגן אף הגדיר זאת בפוסט שכתב בלינקדאין "כדי להצליח בעולם החדש הזה ולהבטיח את שגשוגם של רבים... על פולקסווגן להשתנות לגמרי".

הקושי בפיתוח מערכות תוכנה

לפי חברת המחקר והיעוץ "גרטנר" מדי שנה המשק האמריקאי מפסיד 150 מיליארד דולר בעקבות פרויקטים בתחום IT שנכשלו, בעוד שהשוק האירופאי מפסיד 140 מיליארד דולר.

רק 32% מהפרויקטים הוגדרו כמוצלחים שעמדו בתקציב ובזמן (בדרך כלל פרויקטים בפחות ממיליון דולר), 24% מהפרויקטים נסגרו עקב אי הצלחה לפני סיומם.

ככל שהפרויקט גדול יותר, סיכויי ההצלחה שלו קטנים משמעותית.

חריגה ממוצעת בעלויות עומדת על 200 אחוז, חריגה המצריכה תכנון מחדש של הפרויקט ומקורות מימון.

הרחבת המוצרים המוגדרים עסקי ליבה

באמצע ינואר 2021 הודיעה טסלה על תחילת ייצור ממיר מתח שיחליף את הממיר של חברת סולאראדג' הישראלית.

חשיבה זאת תואמת את ערכי החברה בייצור ותפעול כל היכולות המוגדרות כעסקי ליבה של החברה. שירותים נוספים הניתנים על ידי טסלה כעסקי ליבה ואינם נתפסים כך על ידי יצרניות אחרות כדוגמת ביטוח לרכב, רשת תחנות טעינה ותשלום עבור עדכוני תוכנה לרכבים אוטונומיים.

באופן זה טסלה מנסה לאחוז את החבל בשני קצותיו ולספק בעצמה את כל הצרכים של בעלי המכוניות. (מזכיר את אפל במערכת הסגורה שלהם).

איך כל זה קשור לעסק שלך?

  1. טסלה משקיעה המון בפיתוח יכולות שהינן עסקי הליבה ואת הפעילויות שאינן הבסיס העסקי שלה היא רוכשת מספקים חיצוניים. באופן זה היא מקדמת בשליטה מלאה את יכולות הרכבים שלה וכך מגדילה את הפער ממתחרותיה.
  2. הרחבת מוצרי הליבה במוצרים הנלווים למכונית אך מהווים חלק בלתי נפרד מתפעולה השוטף. דוגמאות למוצרים נוספים: ביטוח, טעינת מכוניות, ממיר מתח לטעינה בעת חניה באנרגיה סולארית, דמי שירות תוכנה ועוד.
  3. עד עתה טסלה הצליחה בפרויקטי התוכנה המורכבים שלה הרבה מעל תחזיות המתחרים והשוק (ייצור תוכנת רכב אוטונומי מבלי חשיפתו עד לביטול ההסכם עם מובילאיי).

    בתוכנה חשוב מאוד הקשר בין רכיבי התוכנה השונים ליצירת מערכת אחת הפועלת בסנכרון מושלם ללא טעויות המביאות להפסקת פעילותה.

    פיתוח כל היכולות האלה במקום אחד הינו יתרון עצום ביכולת לתקשר בין המרכיבים השונים באופן המובן לכל רכיבי התוכנה, שיפור יכולות, תיקון בעיות והיכולת לשים את האצבע על הבעיה ולתקנה ללא צורך לפנות לגורם שלישי שיבצע זאת.

    לא פלא שרוב יצרניות הרכב מעוניינות לפתח כמה שיותר יכולות בעצמן ואפילו אפל וגוגל חברות תוכנה מובהקות מנסות להיכנס לתחום על ידי פיתוח רכב המנוהל על ידי תוכנה.

    לא אתפלא שבמידה והרכב יהיה אוטונומי לחלוטין, טסלה תתחרה בנטפליקס בשירות סרטים וסדרות בזמן הנסיעה במכונית.

    טסלה מנפצת את הרעיון של הפסקת בעלות על רכב אוטונומי, בכך שהיא מורידה את מחיר הרכב לצרכן תוך גביית תוספת של תשלום חודשי עבור תוכנה. (יותר זמן בפקק לצפייה בסדרות טלוויזיה).

  4. בארגון מומלץ להוציא תחומים שאינם ליבת העסק כדוגמת מערכות מידע לידי קבלנים חיצוניים.

שורה תחתונה

ניתן ללמוד מכך שהעולם משתנה במהירות וחשוב מאוד לפתח את יכולות הליבה של העסק בשילוב טכנולוגיה ככל שאפשר כדי לשלוט בפעילות המייצרת ערך לחברה.

פיתוח מערכות מידע הינו תהליך קשה, ארוך, יקר ולרוב לא מגיע לסיומו.

זה הזמן להכניס לארגון מערכת מצוינת ואמינה שתנהל את פעילות החברה מכל מכשיר בנוחות מקסימלית.

מערכת סיימפרה, כל המידע מולך, תמיד.